Dec 5, 2007

Leven en beleven in peer circles

Nokia heeft de resultaten van trendstudie gepubliceerd. Ze constateren een aantal driving trends met aansprekende namen zoals dat hoort bij trends: Immersive Living, Geek Culture, G Tech, Localism.

Wat vooral een interessante bevinding is - en een bevestiging van een trend die wij ook verkondigen - is 'Circular Entertainment'. We gaan steeds meer leven in onze 'peer circle', we verzamelen een groep mensen om ons heen waarmee we onze interesses delen en continu communiceren. Niet alleen onze kring van directe relaties in prive en werk omgeving, maar een bredere omgeving via de verschillende sociale netwerken waar we ons in begeven. De netwerken van onze peers zorgen vervolgens weer voor een grotere groep.

Tot nu toe is altijd een regel dat een mens met maximaal 150 mensen serieus sociale contacten een relatie kan onderhouden, maar het zou mij niets verbazen dat dat gaat schuiven. Deze peer circles vervangen de traditionele media. We zullen steeds meer media consumeren via deze circles. In plaats van de traditionele broadcasters wordt mijn eigen peer circle het kanaal dat mijn selecties maakt.

Nokia voegt daar aan toe dat de content die we delen niet alleen wordt gedeeld, maar ook wordt geremixt, gemasht, oftewijl collaborative social media. Uiteraard is dat ook interessant voor Nokia, zij hebben de tools in handen om dat te doen. Maar ik geloof zeker dat we een andere beleving van media gaan ervaren. In eerste instantie met nieuwe startpunten en uiteindelijk inderdaad als een flow van circulerende mediabits.


Powered by ScribeFire.

1 comment:

kaeru said...

Het is denkbaar dat de relaties die mensen onderhouden met personages in traditionele media drukt op het Dunbar nummer. (GTST fans opgepast!) Als die wegvallen ontstaat er ruimte voor meer 'echte' relaties.

Wat mij betreft is het belangrijkste verschil tussen de traditionele notie van 'user generated content' (wat een vreselijk woord is dat toch) en Nokia's 'circular entertainment' de aandacht voor remixes and mash-ups. Daarom is de term 'circulair' zo goed gevonden: media circuleert binnen sociale netwerken en wordt omgebouwd en aangevuld door iedere zender/ontvanger.