Jun 19, 2005

De viral is dood, leve de viral!

Als je de zoveelste uitnodiging krijgt mee te doen met een e-mail doorstuuractie en zo kans te maken op een leuke prijs, dan bekruipt het gevoel dat de viral toch behoorlijk is gedevalueerd tot de aloude prijzenfestivals.

Volgens mij is het basisprincipe van de viral dat tevreden klanten gratis en als vanzelfsprekend de voordelen van jouw product verspreiden. Mond-op-mond-reclame op z’n internets. De simpele boodschap onder elk hotmail-mailtje dat ook jij zo’n handig gratis mailadres kan krijgen.

Ik doe het niet meer; mijn vrienden lastig vallen met een plaats in de database, alleen maar omdat ik dan een reisje naar de zon kan winnen, al dan niet samen met die vriend. Het zou slimmer zijn als ze me de mogelijkheid geven eerst met m’n vrienden te overleggen of ze daar wel zin in hebben.

Maar ondertussen ontstaat een krachtig ander uitzwerm-fenomeen. Sites waar je werkelijk wat aan hebt als Flickr.com of del.icio.us stimuleren het contact met vrienden of onbekenden op basis van gelijke ‘tags’. Vele voorbeelden van andere manieren van het groeperen van de tags zijn al ontstaan.

De kunst voor een marketeer is natuurlijk slimme manieren te vinden dit nieuwe fenomeen te gebruiken. Daarbij moet worden uitgegaan kracht van het taggen. De relaties die gelegd worden, het open karakter. De eerste brand tags zijn al verschenen. Deze komen van echte mensen die een product liefhebben en zo verspreiden. Net als echte mond-op-mond reclame. Het wachten is natuurlijk tot het eerste fotoboek van Heineken in Flickr, waarschijnlijk van Valerio, Froukje, Maarten, Tim en Nicolette van 6pack...

No comments: